|  PAUL CLAES
  terug naar fondslijst
  home
 |  | file:\\ druksel \ fondslijst \ paul claes \ dochters van eva In het voorjaar van 2008 werd 'Dochters van Eva', een gedichtenbundel 
                  van Paul Claes uitgegeven.   
                   De oplage bedraagt 156 exemplaren. 130 genummerde zijn bestemd 
                    voor de verkoop, 26 geletterde zijn voorbehouden 
                    voor de uitgeverij. Alle exemplaren zijn gesigneerd 
                    door de dichter.Het lettertype is de Albertina, het papier Bioset 90 g.
Het boek kostte 20 euro -zonder verzendingskosten.De bundel is uitverkocht - wie toch nog een exemplaar wenst, 
                    kan zich tot de uitgever wenden. Het werk van Paul Claes kan getypeerd worden als een kritische reflectie
				  op de traditie. Claes behoort tot de generatie van de jaren zestig en dat
				  wordt niet altijd geassocieerd met kennis van de klassieken, al dan niet modern.
				  Maar toch is zijn drijfveer die van toen: er is eerbied voor het werk van de ouden
				  en tegelijkertijd wordt dat werk naar deze tijd gehaald. De taal staat hierbij
				  centraal: niet een gedachteloos experimenteren om de grootste goochelaar genoemd
				  te kunnen worden, wel een exploratie van de taalmogelijkheden binnen een communicatiemodel.
				  Als dichter en als vertaler ziet Paul Claes zichzelf als een medium: hij verduidelijkt,
				  hij legt uit, hij maakt mogelijk.'Dochters van Eva', de gedichtenbundel van Paul Claes bevat 35 kwatrijnen. 25 gedichten beschrijven
				  een vrouw uit het Oude Testament, negen uit het Nieuwe. Het laatste kwatrijn is een herneming
				  en gericht op de toekomst. Het rijmschema is abcb. Rijm is klankovereenkomst. Door die op een vaste
				  plaats te zetten komt een bundel tot eenheid (stilstand). Rijm is ook ritme waardoor er beweging
				  en leven in de poëzie komt.
 Het eerste kwatrijn is 'Eva', het laatste 'De nieuwe Eva' en staat buiten het Testament. Het is
				 de hoop op de eenwording, het ene geslacht. Het is de melancholie om wat verloren gegaan is,
				 de troost van het vlees. Sommige kwatrijnen geven een andere interpretatie dan de traditioneel 
				 christelijke. De vrouw is in deze cultuur nu eens de moeder, dan de hoer, de listige, de verraadster,
				 de heldhaftige, de verleidster, de sterke, de wijze, de naarstige. Al deze figuren komen hier aan
				 de orde. In deze bundel wordt het geslacht der engelen onthuld. Ook David en Jonathan worden
				 tot de dochters gerekend.
 Zoals deze kwatrijnen soms wringen tegen de traditionele visie op de bijbelverhalen,
				zo wringt ook de vormgeving tegen de zogenaamde wetmatigheden van de bibliofilie die zegt
				veel papier nodig te hebben. (Elk vecht tegen zijn eigen omgeving.) Het is een zakboek geworden.
				Het kan meegenomen en meegedragen worden. Het model is de Franse reeks 'Que sais-je?' -wat
				perfect overeenkomt met de drijfveren van de schrijver.
 De tekst staat steeds
				op de bovenste helft van de bladzijde. De titels van de gedichten in grote letter, daaronder
				een bijbelcitaat en de kwatrijnen staan gebeiteld op het midden van het blad. Doordat de structuur
				van elk blad gelijk is, kan het boek een goed ritme opbouwen. Doordat het oog niet verrast wordt
				door onregelmatige structuren, kon het formaat van het boek bescheiden blijven.
 Kwatrijnen zijn miniaturen. Hier geen treffend verwoorde levenswijsheden maar het tonen van een moment.
				Paul Claes schetst in elk kwatrijn een specifiek ogenblik waarin zowel het verleden samenkomt
				als de toekomst aangekondigd wordt. Er gebeurt veel rond deze gedichten omdat ze telkens het
				centrale punt van een gebeurtenis, een handeling verhalen. Het is hier dat zich het meesterschap
				van Paul Claes toont: waar hij het zonlicht doet vallen, daar is aandacht.
   |