file:\\ druksel \ pers \ 2004 \ De Standaard, 16 april 2004
Geert Van der Speeten in De Standaard,
16 april 2004, p. 20-21
Mooie boeken bijten niet: Dick Wessels, een plezieruitgever te gast op Druksel
Een boek moet vlot door de handen kunnen gaan. Volgens de ,,plezierdrukker''
Dick Wessels geldt dat ook voor elk juweeltje van typografie,
uitgegeven op het duurste papier. Voor de beurs Druksel lanceert
hij daarom een pamflet met het opschrift ,,Boeken bijten niet''.
Ter plaatse uit te proberen bij deel één van zijn
nieuwe poëziereeks, onder de imprint ,,De Vlaamse maat''.
,,Bibliofilie neemt zichzelf al te vaak serieus''
DRUKSEL is het jaarlijkse treffen van een bijzonder ras: dat
van de boekenmakers, bibliofiele drukkers en kleine uitgevers.
Allemaal hebben ze een bijna heilige verering voor letterontwerpen
en boekverzorging.
De beurs vindt dit weekend voor de zevende keer plaats in Gent
en heeft een onberispelijk imago. De initiatiefnemer Johan Velter
hanteert een strenge selectie en een eigen regie. Lederen banden
of geschept papier zijn niet zijn eerste zorg. De deelnemers
mogen dan met drukwerk in de marge bezig zijn, het zijn allemaal
avonturiers in letterland, met veel liefde voor het ambacht.
De Nederlander Dick Wessels stalt op Druksel voor de zesde
keer zijn collectie uit. Wessels is de zakelijk leider van ABC2004,
Antwerpen Wereldboekenstad. Zijn vrije tijd brengt hij door
achter een van zijn drie drukpersen, of rommelend in een van
zijn letterbakken.
Hij ziet zichzelf niet als trotse bezitter van een private
press, die een typografische traditie in ere moet houden. ,,Nostalgie
interesseert me niet'', zegt hij. ,,Ik ben vooral op een visuele
manier met letters bezig. Mijn opleiding als edelsmid zit daar
voor iets tussen.''
,,Misschien is het eigen aan mij dat ik ironisch aankijk tegen
bibliofilie. Ze gaat uit van het gedrukte woord en de literaire
traditie. Vaak neemt ze zichzelf al te serieus. Bij mij zit
het plezier in de vormgeving, het bedenken en kiezen van een
vorm. Ik maak graag een bladspiegel helemaal op het gevoel,
als was het een puzzel. En als ik een oude letter gebruik, is
het altijd om er een nieuwe creatie mee te bedenken. ''
ONVERMIJDELIJK kwam Wessels toch uit bij het gedrukte woord.
Poëzie en mooie uitgaafjes lijken nu eenmaal van nature
bij elkaar te horen. Met zijn uitgeverij Het Gonst, ondertussen
verkast van Maastricht naar Antwerpen, bracht hij onder meer
poëzie van Frans Budé en Hans Berghuis. Er zit echt
bibliofiel werk bij, met linosneden en hoogdruk.
In nieuwjaarskaarten of gelegenheidsdrukwerk kon hij dwarser
te werk gaan. Zo ontstonden pure sfeerboeken, met een fris gevoel
voor vormen en kleuren. Typotrash is zijn wildste project. Het
grappige, expressionistische boekje brengt een parade van roemloze
boekletters, met namen als olga, quick of excelsior.
Typotrash is een regelrechte kritiek op de regel van Jan Tschichold:
een boekkunstenaar moet zich ,,opperste bescheidenheid'' aanmeten.
In tegenstelling tot de graficus mag de ware drukker zich niet
laten verleiden tot ,,versiering''.
Wessels is het daar gloeiend mee oneens. ,,Je hebt plezierdrukkers
die traditioneel en gedegen willen uitgeven. Zelf wil ik veel
speelser omgaan met de traditie. Waarom zou een boek niet vierkant
mogen zijn?''
,,Natuurlijk, er zijn onaantastbare spelregels in verband met
interlinie, spatiëring, regellengte. Het zijn allemaal
dingen die je als lezer indirect ervaart, als een boek niet
lekker leest'. Daar ben ik een traditionalist in.''
Onder de imprint (of uitgeversnaam) De Rooie Hond brengt Dick
Wessels voortaan zijn meer experimentele projecten onder. Het
veelvuldige gebruik van zelfgemaakte houtvormen verraadt zijn
grafische opleiding.
Onder de nieuwe imprint De Vlaamse Maat verschijnt twee keer
per jaar een bundel met niet eerder gepubliceerd werk van een
jonge Vlaamse dichter. Bart Meuleman bijt de spits af met de
cyclus ‘In een donkere keuken’. Ter gelegenheid
van Druksel wordt het eerste van de 125 exemplaren voorgesteld.
Dick Wessels: ,,Het is een eerbetoon aan de legendarische Zwarte
reeks van Jo Peters, die 54 uitgaven van Nederlandse dichters
telt. Voor ieder deeltje zocht hij een andere typograaf en een
andere illustrator. Zijn boekjes waren puur vorm. Ik hou van
dat sobere, van een bladspiegel met een perfecte grijswaarde.
Blijkbaar zit er toch een estheet in mij, die verhindert dat
ik met opzet lelijk werk zou afleveren.''
Druksel voor de fijnproevers
Meer dan zeventig ,,boekenmakers'' en kleine uitgevers krijgen
volgend weekend een standplaats op Druksel, de beurs voor het
bibliofiele en marginale boek.
Allemaal prijzen ze hun mooiste uitgaven aan. Er verschijnt
ook een Drukselmap, waarvoor iedere exposant een nieuw drukwerkje
levert.
De beurs is bij de zevende editie ook uitgegroeid tot een evenement,
met een randtentoonstelling, boekvoorstellingen en lezingen.
Van boekhistorisch belang zijn de brieven van de uitgever Julius
De Praetere, die door de Carbolineum Pers worden voorgesteld.
Er zijn ook nieuwe uitgaven van onder meer Martien J.G. De Jong,
Albert Bontridder en Hans Warren beschikbaar.
De initiatiefnemer Johan Velter dook in de archieven van De
Bezige Bij en stelde een tentoonstelling samen over Karel Beunis
(1933-1983), de vormgever die de Nederlandse pocket op de markt
introduceerde. Beunis maakte abstracte, surrealistische of Jackson
Pollock-achtige omslagen in reeksen voor legendarische series
als de Literaire pockets en de Literaire Reuzenpockets. Hij
brak met de regel, dat de vorm de inhoud moet volgen.
Druksel schuift daarnaast de vormgever J. Cursto naar voor.
Hij was geen mystificatie of pseudoniem van Beunis, maar een
kunstenaar die het plastische werk aanleverde waaraan Beunis
dan de belettering toevoegde.
Cursto, alias Jaap Juncurt (1923) krijgt voor het eerst een
expositie. Op zondag om 15 uur wordt zijn rol toegelicht in
drie lezingen.
© 2004 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV
|