DIRK VAN BASTELAERE De wind uit het elders
terug naar fondslijst
home
|
|
file:\\ druksel \ fondslijst \ dirk van
bastelaere \ meer
"Organisierung der Illegalität"
(Lex RAFF uit
Hartswedervaren)
Al jaren staat Dirk van Bastelaere in het midden van de poëtische
productie in Vlaanderen. Niet alleen door zijn eigen poëzie
maar ook door zijn essays, zijn standpunten, zijn kritieken.
Wie door hem gegeseld wordt, weet het wel.
Zijn werk gaat in tegen wat de goegemeente Poëzie vindt.
Bij hem staan niet de emoties, de anekdotes, de verhaaltjes
centraal. Gedichten moeten niet ontroeren of meevoeren maar
beloeren. Poëzie is een onderzoek naar taal, naar wat de
taal met de wereld en het ik doet. Niet dat er geen werkelijkheid
in zijn poëzie aanwezig is. Er is er veel: van Ulrike Meinhoff
naar het moederhart, van Joy Division naar Hölderlin en
Rilke, van Star Trek naar Twin Peaks. Er is geen onderscheid
tussen high en low culture: de volledige werkelijkheid komt
aan bod. Maar deze ankerpunten naar de werkelijkheid zijn er
niet om ons die vertrouwde wereld te doen kennen, integendeel.
Ze zijn er om die wereld op losse schroeven te zetten. Poëzie
moet structuren blootleggen, moet macht ontmaskeren, moet arrogantie
doen twijfelen.
In de wereld van van Bastelaere verliest het ik zijn identiteit.
Zijn werk is ook een reflectie op het begrip authenticiteit.
Waar traditiegetrouw de emoties voor het authentieke van de
mens staan, draait van Bastelaere deze waarde om. Het emotionele
is te klein én te solipsistisch om au sérieux
genomen te worden. Niet het individuele is het onderzoeksterrein
van de dichter maar wel de orde, de structuren. En deze refereren
automatisch naar het verstandelijke, het redelijke. Van Bastelaere
wil de taal ontregelen om de orde in vraag te stellen.
Voor hem is de taal geen representatie van de werkelijkheid
, taal vervalst steeds. Door de taal te ontmaskeren (en daarvoor
kan elke retorische truc gebruikt worden), wordt de orde gebombardeerd.
In het gedicht ‘Het bloemencorso’ uit de bundel
‘Diep in Amerika’ heeft hij het over zoiets triviaals
als bloemen en dan nog in combinatie met een stadsstoet. Het
volkse, het speelse, het charmante. Slechts enkele beelden refereren
direct naar dit spektakel: het zijn niet deze beelden die belangrijk
zijn, het is wat er tussen deze beelden gebeurt waar het om
gaat. Hetzelfde is gebeurd in de bundel ‘Hartswedervaren’
waarin hij de cultuurgeschiedenis afstroopt om alle betekenissen
van het hart te ontrafelen. Het cliché wordt bij van
Bastelaere een splinterbom.
Als er geen authentiek ik is, hoe kan er dan een absolute betekenis
bestaan? Er zijn woordenboeken, encyclopedieën die een
probleem oplossen, die een woord omschrijven, een definitie
geven. Men sluit de boeken en weet. Van Bastelaere doet het
anders. Hij betrekt de lezer in een complot: men leest een woord
maar men is niet zeker van de betekenis, de kontekst, de mogelijke
ironie. Elke beslissing moet uitgesteld worden want er is geen
zekerheid, geen orde die betekenis toont. ‘Orde is een
fictie.’, zegt van Bastelaere, ook in het besef dat die
fictie tot de werkelijkheid behoort. Het intrigerendste in het
werk van van Bastelaere is juist dit gebrek aan eenduidigheid.
De literatuur is een systeem van verwijzingen. De auteur en
de lezer werken samen om dit te beleven , te verstaan maar niet
strikt vast te leggen. Dit verstaan wil niet zeggen dat het
ook een functie moet hebben –poëzie heeft geen functie-,
en verstaan is niet gelijk aan beheersen. De wereld is een chaos,
zegt van Bastelaere, en ook het hoofd en de rede kunnen die
niet ordenen omdat ook het hoofd (het lichaam) tot die chaos
behoort. Er is geen onderscheid meer tussen buiten en binnen,
tussen het ik en de wereld.
De taal is niet langer een individueel uitdrukkingsmiddel, ze
is een dynamisch proces dat zelf weer taal creëert. De
taal verschijnt hier als een automaat die haar eigen regels
maakt, de eigen associaties. Zeker in de bundel ‘Hartswedervaren’
laat van Bastelaere de taal woekeren, trekt hij alle registers
open. De taal als een bollenkraam.
Op 26 april 2003 stelt DRUKsel de nieuwste bundel van Dirk
van Bastelaere voor: een cyclus over de Amerikaanse schilder
Barnett
Newman : De wind uit het elders.
Over Dirk van Bastelaere en de beeldende kunsten.
|