spacer
Contact Fondslijst Deelnemers beurs 1998-2006 Archief Links

JEAN-MARIE
    BYTEBIER

terug naar fondslijst

o home

 

file:\\ druksel \ fondslijst \ bytebier \ meer

‘Het lexicon’, een schilderstekst van Jean-Marie Bytebier

Het werk van Bytebier is verankerd in het verleden van de schilderkunst. Het gaat over het kijken, het afstand nemen, het begrensd worden. Hij gaat een dialoog aan met de meesters van het penseel om een eigen standpunt in te nemen.
Melancholisch, verstild kijken. Kijken tot de omtrekken vervagen en er enkel nog vlekken op het oog zijn. De aanleiding voor het schilderen kan wel een concrete ervaring zijn, het is met de rug naar de werkelijkheid dat het echte schilderen begint. Hij verwoordt het zo:

"Vanuit mijn zolderraam kijk ik naar het landschap waar alles zich probeert los te trekken van zijn omgeving. Alle dingen zijn zich apart bewust van hun uniek-zijn. De appelboom bloeit iets vlugger dan de kerselaar. Het gras is groener dan de haag. De wilg waait trager dan het riet. De wortels van de passiebloem voelen zich lekker in de schaduw. En toch. Het licht maakt ze zichtbaar en het contrast onderscheidt ze. Ik draai mij om en schilder dat wat ik niet gezien heb."

'Het lexicon’ bestaat uit negentien kamers. Negentien maal een impressie, een vastleggen van wat belangrijk is voor de schilder. Herinneringen, artefacten, verzamelingen, menselijke contacten. Het is een persoonlijke tekst geworden zonder dat hij hermetisch of exhibitionistisch is. Het laat ons toe een scheppingsproces bij te wonen. Het toont ons de bouwstenen van een werkproces. De laatste kamer is dan een culminatie: de verwondering, de vreugde om de wereld en de mens die terug geslagen wordt door de overweldigende natuur. Het moment voordat het mystieke begint.

Net zoals in zijn laatste reeks schilderijen fungeert elke kamer als een zicht, een venster. Maar op wat? Want het standpunt is eigenaardig. Je staat voor het venster/het schilderij maar je weet niet wat binnen of buiten is. Het venster toont een toestand –geen beweging. Het zijn mentale beelden. De werkelijkheid wordt door Bytebier niet 'vervaagd' of verhuld. De werkelijkheid is wat getoond wordt, heeft een eigen grond van bestaan. We zien een kritiek op de tijd: hier is het schilderij een rustbank.

Bytebier maakt geen concrete afbeelding maar het is de herinnering, het nabeeld, dat bij hem de artisticiteit uitmaakt. De kunst is dat wat verwerkt wordt, niet de naakte ervaring, het blote beeld. Zo staat het werk van Bytebier buiten de tijd: het is geciviliseerd, beschaafd omdat het afstand neemt.

Het boek werd door Druksel in Gent uitgegeven op 126 exemplaren. Alle boeken zijn genummerd en door de kunstenaar gesigneerd. Het werd op 16 maart 2006 in Galerie Annie Gentils voorgesteld, kost 13 euro en kan besteld worden:

  • Bestellen kan: johan dot velter at druksel dot be

  •  

    html by Tankred
    version 2.2 - © Druksel